تجربیات برتر تدریس | کاملترین نمونه های رایگان سالتحصیلی ۹۹-۹۸
تجربیات برتر تدریس کاملترین نمونه های سالتحصیلی ۹۹-۹۸ در واقع بهترین نمونه ای از تدوین تجربیات برتر تدریس می باشد.
برای دانلود کاملترین نمونه های تجربیات برتر کلیک کنید
بر طبق خیر های رسیده از آموزش و پرورش این پاسخ باید هر چه سریعتر به پرسش رئیس جمهور داده شود.
در صورت بروز هر گونه مشکلی می توانید با ما تماس بگیرید.
تأدیب امری قابل توجه در نظمبخشی به کلاس است. تفاوت بین کسب نتایج موثر و غیر موثر به چگونگی تأدیب بستگی دارد. معلمان هنگامی که دانشآموزان را به طور انفرادی یا شخصی تأدیب میکنند، به نتایج کارسازتری میرسند. طبق گفتۀ لاسلی (۱۹۸۱، ص ۹) «آگاهسازیهای انفرادی فقط برای آن دسته از دانشآموزانی که از خود رفتار سوء بروز میدهند، پیشنهاد میشود. برای دانشآموزان مشکل است که دستورات مستقیم و شخصی را نادیده بگیرند. اظهار اینکه «دیوید، کتاب کتابخانهات را کنار بگذار و شروع کن به حل تمرینات ریاضی صفحۀ ده» یا صدور فرمان «بکی، نامهپرانی بسه، تکالیفت را آماده کن که به خانه ببری» روشن میکندکه چه کسی مخاطب معلم است و معلم توقع انجام چه کاری را از «دیوید» و «بکی» دارد. دستورات کلی و عمومی مانند «همه مشغول باشند»، ممکن است این فرصت را به «دیوید» بدهد که به خواندن کتاب کتابخانهاش ادامه دهد و «بکی» به نامهپرانیاش، و در عین حال اینطور تصور شود که واقعاً هر دو حرف معلم گوش کردهاند.
برای دانلود کاملترین نمونه های تجربیات برتر کلیک کنید
تادیب خصوصی در تجربیات برتر تدریس
به طور کلی، تأدیب خصوصی در حین کلاسی غیر مشهود صورت میگیرد و تقریبا غیرقابل استماع برای دانشآموزان دیگر بجز خود دانشآموز خطاکار و یا حداقل برای گروه کوچکی از دانشآموزان مجاور وی غیرقابل استماع است. به این ترتیب، تنها معلم و دانشآموز خطاکار در آن دخالت دارند. به همین دلیل، نه معلم و نه دانشآموز تحت چنان فشار شدیدی قرار نمیگیرند که با عدم عقبنشینی، مجبور به موضعگیری در مقابل هم شوند. اینطوری حفظ آبرو میکنند (لاسلی، ۱۹۸۱) تأدیب شخصی از این ضربالمثل سرچشمه میگیرد که «در جمع تشویق کنید (احتمالاً به استثنای بعضی از دانشآموزان دوره متوسطه) و در تنهایی تنبیه.»
تجربیات برتر تدریس
همانطور که ذکر شد، مبادله رهبر- عضو دلالت بر یک رابطه دوگانه(دوتایی) دارد؛ که در بافت سازمانی رخ می¬دهد. به اندازه¬ای که تأثیرات بافتی یا زمینه¬ای ممکن است توسعه مبادله رهبر- عضو را محدود یا تسهیل کند، و بر توانایی رهبر برای تمایز قایل شدن بین زیردستانش نیز تأثیر ¬گذارد. دو مورد از پیشزمینههای سازمانی مؤثر بر مبادله رهبر-عضو عبارتند از:
۱) قدرت رهبر(کنترل پاداش¬ها توسط رهبر): رهبران، بهدلیل موقعیت خود در سلسلهمراتب سازمانی، از قدرت خود بهمنظور چگونگی توزیع منابع با ارزش و فرصت¬های کلیدی میان زیردستانشان استفاده میکنند. اگر رهبر، قادر به رفتار با زیردستان در یک شیوه متمایز باشد، این امر ضرورت پیدا می¬کند. مقدار منابع مالی موجود و در دسترس سازمان، بهطور مثبتی با کیفیت رابطه رهبر-عضو مرتبط است؛ به این دلیل که در دسترس بودن منابع، به رهبران، اختیار و آزادی عمل بیشتری در شروع یک رابطه با کیفیت بالا با زیردستان می¬دهد. افرادی که پی میبرند رهبر کنترل منابع را دارد، انگیخته می¬شوند؛ که یک رابطه رهبر-عضو با کیفیت بالا را با سرپرستشان شروع کنند. بنابراین، ادراکات زیردستان از کنترل پاداشها توسط سرپرست در ایجاد و توسعه کیفیت رابطه رهبر-عضو مهم و حیاتی است.
۲)جو سازمانی درکشده (جو واحد کاری): جو واحد کاری عامل، زمینه¬ای دوم است که بر کیفیت رابطه رهبر-عضو تأثیر دارد. جو، بهعنوان ادراکات مشترک از خط مشی¬ها، اقدامات و رویه¬های سازمانی(هم رسمی و هم غیر رسمی) تعریف شده است. ابعاد جو گروه کاری(استرس نقش و کمبود هماهنگی، چالش شغلی و استقلال، گرایش به گروه کاری و دوستی) با کیفیت رابطه رهبر-عضو مرتبط هستند. جو گروه کاری که در اینجا به آنها اشاره شد، تأکید بر درجه بالای رفتارهای نگهدارنده گروه(ااعتماد، راحتی، همکاری و اتفاق نظر در تصمیمگیری) دارد. چنین جو واحد کاری ایجاد رابطه را تسهیل کرده و هزینه روانی شروع یا جستجوی یک رابطه با کیفیت بالا را کاهش می¬دهد. بنابراین، می-توان اینگونه مطرح نمود که گروه کاری بهطور مثبتی با کیفیت رابطه رهبر-عضو مرتبط است(آریه و چن ، ۲۰۱۰).
پیامدهای مبادله رهبر- عضو که بهطور گسترده¬ای مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته است، به تسهیل تغییر اجتماعی مثبت در سازمانها کمک می¬کند. این نظریه، نشان می¬دهد که کیفیت رابطه بین رهبران و پیروان، کیفیت پیامدهای بهدست آمده را تعیین می¬کند. پیامد مرتبط با روابط دارای کیفیت بالا، مثبت است و شامل ترک ¬خدمت کمتر، عملکرد بالاتر زیردست، رفتار شهروندی¬سازمانی کارکنان ، رضایت¬ و تعهد است(لانی فیلد ، ۲۰۱۲). پیامدها ممکن است برای رهبران، اعضاء و یا سازمان، کاربرد داشته باشد؛ اما اکثر تحقیقات، پیامدها را از دیدگاه اعضا بررسی و تأکید کرده¬اند. بهطور کلی، پنج پیامد که اغلب بهطور مکرر در متون مرتبط مطالعه شده، شامل: ۱- رضایت از سرپرست و رضایت کلی، ۲- ترک خدمت، ۳- عملکرد، ۴- تعهد و ۵- رفتارهای شهروندی سازمانی است. کاهش تعارض نقش، وضوح نقش و افزایش شایستگی پیرو از پیامدهای دیگر مبادله رهبر-عضو هستند. عملکرد، یکی از مهمترین پیامدهای مبادله رهبر-عضو است. تعهد به عملکرد، توسط کارکنان هنگامی پذیرفته می¬شود که پیامدهای با ارزش، برای هر دو طرف تسهیم شود. همچنین تفویض اختیار، تعهد و خودکارآمدی حرفه¬ای بهطور مثبتی با مبادله رهبر- عضو مرتبط هستند. تحقیقات نشان دادهاند که رابطه رهبر- عضو با کیفیت بالا بهطور مثبتی با تعهد سازمانی، رضایت شغلی و سلامت کارکنان رابطه دارد. بهطور خلاصه، پیامدهای مثبت فردی و سازمانی مرتبط با مبادله رهبر-عضو، دلیل خوب و معتبری برای حداکثر کردن رابطه بین رهبران و پیروانشان است(لانی فیلد، ۲۰۱۲).
برنامه مداخله جویانه در تجربیات برتر تدریس
شریگلی (۱۹۸۵، صص۲۷-۲۶) چهار مهارت مداخلهگرایانه را برای معلمان جهت واکنش خصوصی نسبت به دانشآموزان اخلالگر در ارتباط با تفهیم اینکه رفتارشان غیرقابل قبول است، ارائه میدهد. این مهارتها به ترتیب اجرا عبارتند از: «چشمپوشی برنامهریزی شده» را _فقط به شکل کوتاه مدت_ برای تخلفات جزئی برگزینند. تغییر حالات چهره و اشارات غیر شنیداری، مانند قرار دادن انگشت اشاره روی لبها، در اخطار دادن به دانشآموز خطاکار کمک میکند. قدم بعدی، کنترل از نزدیک یا نزدیک دانشآموز خلافکار ایستادن، است. سرانجام، کنترل و برخورد حرفه ای و پنهان از دید سایر دانشآموزان با رعایت سن و جنس آنان، کمترین تردیدی برای دانشآموزان خطاکار باقی نمیگذارد که شما از رفتار وی ناراضی هستید.
اگر در نظر دارید رفتار سوء دانشآموز را اصلاح کنید، آن را به نحوی مؤثر انجام دهید. از تأدیب انفرادی و خصوصی استفاده کنید.
دانشآموزان مشکل آفرین در تجربیات برتر تدریس
برای کاربرد مؤثر اصول یادگیری شرطی کنشگر باید از چهار پیامد قابل دسترسی که از سوی معلم تدارک دیده شده است، آگاه بود. این چهار پیامد عبارتند از: تقویت مثبت، تقویت منفی، اخراج از کلاس و تنبیه.
دانشآموزان مسأله ساز خود را با دانشآموزان یکی از همکاران خود جابهجا کنید؛ کسی که به دانشآموزانی در سطح متفاوت از کلاس شما درس میدهد. او کودک مشکلآفرین شما را میپذیرد، شما نیز دانشآموز مسألهساز او را میپذیرید. «جان» دانشآموز مشکلآفرین کلاس ششمی شما میتواند موقتاً به کلاس دوم خانم «لوگان» فرستاده شود. او میداند که این مهمان براساس یک توافق برای اخراج از کلاس نزد او فرستاده شده است. خانم «لوگان» میداند که این دانشآموز باید مشغول تکالیف خود شود و حق هیاهو و ابراز ناراحتی را هم ندارد.
تجربیات برتر تدریس در تجربیات برتر تدریس
تجربیات برتر تدریس به همان میزان که بیشتر حالت آموزشی دارد، از حالت تنبیهی کمتری نسبت به زمانی که دانشآموز را در سالن نگه داریم و یا به دفتر مدرسه بفرستیم، برخوردار است. این شیوه، «جان» را از محیطی که حداقل در زمان حاضر، در آن با مشکل مواجه است، دور میسازد. رفتن «جان» به کلاس خانم «لوگان» بهطور موقتی او را از دوستان، همسالان و شنوندگان دور میسازد. در عوض خانم «لوگان» میتواند گاهی یکی از شاگردان کلاس دوم را به کلاس ششم شما بفرستد.
توجه داشته باشید که هدف از این معاوضه دانشآموز با همکار، ایجاد تشویش برای کودک یا تنبیه او نیست. تنبیه پیامدی کاملاً مجزا در یادگیری عملی است. هدف صرفاً قرار دادن کودک در محیطی متفاوت است؛ جایی که او میتواند دوباره به انجام وظیفهاش مشغول شود. انتقال دانشآموز از کلاسی به کلاس دیگر، باید بیسروصدا و بدون هیاهو و نیز حتیالامکان با ملایمت و آرامش صورت بگیرد. کارهایی از قبیل تهدید با تکان دادن انگشت، زخم زبان زدن ودانشآموز کلاس ششمی را «بچه کلاس دومی» خطاب کردن و غیره به هیچ وجه نباید انجام شود.
دانلود فایل تجربیات برتر تدریس
برای روبهرو شدن با امور غیرمترقبه و فوقالعادۀ کلاس درس یا مدرسه (مثل امور مربوط به سلامتی، نظم و غیره) که در زندگی هر معلمی ممکن است اتفاق بیفتد، برنامهریزی کنید. لازم به ذکر نیست که زمان برنامهریزی نباید هنگام وقوع آن امر باشد، بلکه باید قبلاً صورت بگیرد.
به طور مثال، ممکن است لازم شود معلم، بچهای را که ناگهان بیمار شده یا سانحهای برایش رخ داده، به بیمارستان ببرد. در این صورت، با بقیۀ کلاس چه باید بکند؟ اینکه فقط به آنها بگوید به کار خود ادامه دهند، نمیتواند بهترین پاسخ به این سوال باشد.
معلم میتواند قبل از وقوع چنین حادثهای یادداشتی تدارک ببیند تا به معلم همکارش داده شود و در آن ذکر شده باشد «خواهشمندم تا وقتی که من به مورد اضطراری رسیدگی میکنم، مراقب کلاس من باشید.» توضیح بیش از این لازم نیست، یادداشت به سهولت و سرعت، عمل خواهد کرد.
برای دانلود کاملترین نمونه های تجربیات برتر کلیک کنید
برچسب :
تجربیات برتر آموزشی ,نمونه تجارب برتر معلمان , تجربیات برتر معلمان , نمونه تجربیات برتر معلمان ابتدایی , نمونه تجربیات برتر ارزشیابی , دانلود رایگان تجارب برتر تربیتی, تجربیات آموزشی معلمان ابتدایی, تجارب برتر پرورشی
توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004
دیدگاهی بنویسید