نمونه ای از تجارب برتر تربیتی | کاملترین نمونه های رایگان سالتحصیلی ۹۹-۹۸

نمونه ای از تجارب برتر تربیتی کاملترین نمونه های سالتحصیلی ۹۹-۹۸ در واقع بهترین نمونه ای از تدوین نمونه ای از تجارب برتر تربیتی می باشد.

در نمونه ای از تجارب برتر تربیتی به‌طور انفرادی تأدیب کنید

پرسش مهر تأدیب امری قابل توجه در نظم‌بخشی به کلاس است. تفاوت بین کسب نتایج موثر و غیر موثر به چگونگی تأدیب بستگی دارد. معلمان هنگامی که دانش‌آموزان را به طور انفرادی یا شخصی تأدیب می‌کنند، به نتایج کارسازتری می‌رسند. طبق گفتۀ لاسلی (۱۹۸۱، ص ۹) «آگاه‌سازی‌های انفرادی فقط برای آن دسته از دانش‌آموزانی که از خود رفتار سوء بروز می‌دهند، پیشنهاد می‌شود. برای دانش‌آموزان مشکل است که دستورات مستقیم و شخصی را نادیده بگیرند. اظهار این‌که «دیوید، کتاب کتابخانه‌ات را کنار بگذار و شروع کن به حل تمرینات ریاضی صفحۀ ده» یا صدور فرمان «بکی، نامه‌پرانی بسه، تکالیفت را آماده کن که به خانه ببری» روشن می‌کندکه چه کسی مخاطب معلم است و معلم توقع انجام چه کاری را از «دیوید» و «بکی» دارد. دستورات کلی و عمومی مانند «همه مشغول باشند»، ممکن است این فرصت را به «دیوید» بدهد که به خواندن کتاب کتابخانه‌اش ادامه دهد و «بکی» به نامه‌پرانی‌اش، و در عین حال این‌طور تصور شود که واقعاً هر دو حرف معلم گوش کرده‌اند.

برای دانلود کاملترین نمونه های تجربیات برتر  کلیک کنید  

بر طبق خیر های رسیده از آموزش و پرورش این پاسخ باید هر چه سریعتر به پرسش رئیس جمهور داده شود.

در صورت بروز هر گونه مشکلی می توانید با ما تماس بگیرید.

تجارب برتر تربیتی

هر چند جنسیت افراد از صفات شخصیت شمرده نمی شود، اما جنسیت شخص، بخشی از موجودیت او است که در محیط کار نیز با وي است. با توجه به این که زنان به تعداد روز افزون در کارگاه ها و شغل هایی مشغول هستند که از قدیم در قلمرو و نفوذ مردان به حساب می آمد، پیدایش چنین تحولی در نقش زنان چه در جامعه و چه در حوزه هاي کار موجب شده است با موضوع تأثیر جنسیت بر فرسودگی شغلی مورد توجه بیشتر قرار گیرد. اسمیت (۱۹۸۶) به موضوعی به عنوان انقلاب ظریف   اشاره کرده است، به این معنی که الگوي زندگی زنان تغییر کرده است، به طوري که مسئولیت هاي محیط خانوادگی آنان یکی پس از دیگري جاي خود را به مسئولیت در صحنه هاي کار داده اند، البته این تغییر و تحول همزمان در مورد آن دسته از زنان که مسئولیت هاي خانوادگی و کاري را در کنار هم انجام می داده اند، صورت نگرفته است، لذا می‌توان گفت که زنانی که در معرض فرسودگی شغلی ناشی از چند گانگی نقش هستند، به خصوص آن دسته از زنانی که تجربه قبلی ندارند، تا به آن ها در اجراي این نقش چند گانه کمک کند.

۲-۲۳-عوامل محیط کار

در این قسمت به بحث درباره آن دسته از عامل هایی پرداخته می شود که تنها به محیط کار بستگی دارد و با فرسودگی شغلی نیز رابطه اي مستقیم دارند. این عوامل عبارتند از:ویژگی هاي نقش، ویژگی هاي شغل، روابط کاري میان فردي، جو و ساختار سازمانی، راه و روش هاي مدیریت منابع انسانی و فن آوري و خصوصیات مادي.

ویژگی‌هاي نقش: پژوهشگران با استفاده از نظریه نقش سعی کرده اند مسائل مربوط به فرسودگی شغلی را شناسایی کنند و دریابند که فشارهاي ناشی از نقش تا چه اندازه در پدید آمدن استرس شغلی تأثیر دارند. مثلاً ایوانس ویچ و ماته سون  (۲۰۰۴) چنین اظهار نظر کرده اند که فشار ناشی از نقش، زمانی رخ می دهد که بین انتظارات یا خواسته هاي سازمان ناسازگاري وجود داشته باشد و گفته اند که بررسی ویژگی هاي نقش از پردامنه ترین پژوهش هایی بوده که تاکنون درباره شرایط موثر در فرسودگی شغلی انجام شده اند، بنابر نتیجه این پژوهشها، چهار نوع ویژگی براي نقش برشمرده اند: ابهام نقش، گرانباري نقش،کمباري نقش و ناسازگاري نقش(خواجه‌پور، ۱۳۸۰).

الف) ابهام نقش: ابهام نقش را به عنوان یکی از ویژگی هاي نقش، چنین تعریف کرده اند: وضعیت شغلی معینی که در آن پاره اي اطلاعات لازم براي انجام شغل به طور مطلوب، نارسا یا گمراه کننده که در نتیجه فرد نمی تواند که چه انتظاري از وي براي انجام شغلش دارند. ابهام نقش زمانی پدید می آید که روشن نباشد، نقش فرد چیست؟ از جمله هنگامی که به روشنی معلوم نباشد که هدف از شغل معینی چیست یا حدود مسئولیت هاي فرد معینی کدام است. هرچند که ابهام نقش در بیشتر سازمان ها مسئله اي اجتناب ناپذیر است، اما سازمان ها به مدیران و رهبرانی نیاز دارند تا ابهام هاي موجود در نقش هاي محول به کارکنان را برطرف کنند. ابهام نقش در واقع زمانی به استرس و فرسودگی منجر می شود که فرد را از بهره وري و پیشرفت باز دارد، وقتی فرسودگی شغلی در نتیجه ابهام نقش پدید می آید که فرد حس اطمینان و پیش بینی خود را در نقش کاري اش از دست می دهد. ابهام نقش مشکلی نیست که تنها کارکنان تازه کار با آن روبرو باشند، بلکه کارکنان کارکشته را نیز گرفتار می کند. براي نمونه معلمی را در نظر بگیرید که مدت زیادي به عنوان معلم مدرسه ابتدایی مشغول به کار بوده است، حال از او خواسته می شود که به عنوان مسئول خدمات یک اداره مشغول به کار شود، این تغییر شغل ممکن است موجب شود که این کارمند(معلم) اطمینان خود نسبت به(درستی) روش کار خود را از دست بدهد و نشانه هاي فرسودگی شغلی در او بوجود آید(خواجه‌پور، ۱۳۸۰).

به طور کلی، تأدیب خصوصی در حین کلاسی غیر مشهود صورت می‌گیرد و تقریبا غیرقابل استماع برای دانش‌آموزان دیگر بجز خود دانش‌آموز خطاکار و یا حداقل برای گروه کوچکی از دانش‌آموزان مجاور وی غیرقابل استماع است. به این ترتیب، تنها معلم و دانش‌آموز خطاکار در آن دخالت دارند. به همین دلیل، نه معلم و نه دانش‌آموز تحت چنان فشار شدیدی قرار نمی‌گیرند که با عدم عقب‌نشینی، مجبور به موضع‌گیری در مقابل هم شوند. اینطوری حفظ آبرو می‌کنند (لاسلی، ۱۹۸۱) تأدیب شخصی از این ضرب‌المثل سرچشمه می‌گیرد که «در جمع تشویق کنید (احتمالاً به استثنای بعضی از دانش‌آموزان دوره متوسطه) و در تنهایی تنبیه.»

برنامه مداخله جویانه در نمونه ای از تجارب برتر تربیتی

شریگلی (۱۹۸۵، صص۲۷-۲۶) چهار مهارت مداخله‌گرایانه را برای معلمان جهت واکنش خصوصی نسبت به دانش‌آموزان اخلالگر در ارتباط با تفهیم این‌که رفتارشان غیرقابل قبول است، ارائه می‌دهد. این مهارت‌ها به ترتیب اجرا عبارتند از: «چشم‌پوشی برنامه‌ریزی شده» را _فقط به شکل کوتاه مدت_ برای تخلفات جزئی برگزینند. تغییر حالات چهره و اشارات غیر شنیداری، مانند قرار دادن انگشت اشاره روی لب‌ها، در اخطار دادن به دانش‌آموز خطاکار کمک می‌کند. قدم بعدی، کنترل از نزدیک یا نزدیک دانش‌آموز خلافکار ایستادن، است. سرانجام، کنترل و برخورد حرفه ای و پنهان از دید سایر دانش‌آموزان با رعایت سن و جنس آنان، کمترین تردیدی برای دانش‌آموزان خطاکار باقی نمی‌گذارد که شما از رفتار وی ناراضی هستید.

اگر در نظر دارید رفتار سوء دانش‌آموز را اصلاح کنید، آن را به نحوی مؤثر انجام دهید. از تأدیب انفرادی و خصوصی استفاده کنید.

دانش‌آموزان مشکل آفرین در نمونه ای از تجارب برتر تربیتی

برای کاربرد مؤثر اصول یادگیری شرطی کنش‌گر باید از چهار پیامد قابل دسترسی که از سوی معلم تدارک دیده شده است، آگاه بود. این چهار پیامد عبارتند از: تقویت مثبت، تقویت منفی، اخراج از کلاس و تنبیه.

دانش‌آموزان مسأله ساز خود را با دانش‌آموزان یکی از همکاران خود جا‌به‌جا کنید؛ کسی که به دانش‌آموزانی در سطح متفاوت از کلاس شما درس می‌دهد. او کودک مشکل‌آفرین شما را می‌پذیرد، شما نیز دانش‌آموز مسأله‌ساز او را می‌پذیرید. «جان» دانش‌آموز مشکل‌آفرین کلاس ششمی شما می‌تواند موقتاً به کلاس دوم خانم «لوگان» فرستاده شود. او می‌داند که این مهمان براساس یک توافق برای اخراج از کلاس نزد او فرستاده شده است. خانم «لوگان» می‌داند که این دانش‌آموز باید مشغول تکالیف خود شود و حق هیاهو و ابراز ناراحتی را هم ندارد.

نمونه ای از تجارب برتر تربیتی در نمونه ای از تجارب برتر تربیتی

نمونه ای از تجارب برتر تربیتی به همان میزان که بیشتر حالت آموزشی دارد، از حالت تنبیهی کمتری نسبت به زمانی که دانش‌آموز را در سالن نگه‌ داریم و یا به دفتر مدرسه بفرستیم، برخوردار است. این شیوه، «جان» را از محیطی که حداقل در زمان حاضر، در آن با مشکل مواجه است، دور می‌سازد. رفتن «جان» به کلاس خانم «لوگان» به‌طور موقتی او را از دوستان، همسالان و شنوندگان دور می‌سازد. در عوض خانم «لوگان» می‌تواند گاهی یکی از شاگردان کلاس دوم را به کلاس ششم شما بفرستد.

توجه داشته باشید که هدف از این معاوضه دانش‌آموز با همکار، ایجاد تشویش برای کودک یا تنبیه او نیست. تنبیه پیامدی کاملاً مجزا در یادگیری عملی است. هدف صرفاً قرار دادن کودک در محیطی متفاوت است؛ جایی که او می‌تواند دوباره به انجام وظیفه‌اش مشغول شود. انتقال دانش‌آموز از کلاسی به کلاس دیگر، باید بی‌سروصدا و بدون هیاهو و نیز حتی‌الامکان با ملایمت و آرامش صورت بگیرد. کارهایی از قبیل تهدید با تکان دادن انگشت، زخم زبان زدن ودانش‌آموز کلاس ششمی را «بچه کلاس دومی» خطاب کردن و غیره به هیچ وجه نباید انجام شود.

دانلود فایل نمونه ای از تجارب برتر تربیتی

برای رو‌به‌رو شدن با امور غیرمترقبه و فوق‌العادۀ کلاس درس یا مدرسه (مثل امور مربوط به سلامتی، نظم و غیره) که در زندگی هر معلمی ممکن است اتفاق بیفتد، برنامه‌ریزی کنید. لازم به ذکر نیست که زمان برنامه‌ریزی نباید هنگام وقوع آن امر باشد، بلکه باید قبلاً صورت بگیرد.

به طور مثال، ممکن است لازم شود معلم، بچه‌ای را که ناگهان بیمار شده یا سانحه‌ای برایش رخ داده، به بیمارستان ببرد. در این صورت، با بقیۀ کلاس چه باید بکند؟ اینکه فقط به آن‌ها بگوید به کار خود ادامه دهند، نمی‌تواند بهترین پاسخ به این سوال باشد.

معلم می‌تواند قبل از وقوع چنین حادثه‌ای یادداشتی تدارک ببیند تا به معلم همکارش داده شود و در آن ذکر شده باشد «خواهشمندم تا وقتی که من به مورد اضطراری رسیدگی می‌کنم، مراقب کلاس من باشید.» توضیح بیش از این لازم نیست، یادداشت به سهولت و سرعت، عمل خواهد کرد.

برای دانلود کاملترین نمونه های تجربیات برتر  کلیک کنید  

بر طبق خیر های رسیده از آموزش و پرورش این پاسخ باید هر چه سریعتر به پرسش رئیس جمهور داده شود.

در صورت بروز هر گونه مشکلی می توانید با ما تماس بگیرید.

برچسب :

تجارب برتر پرورشی , تجربیات برتر تدریس , تجربیات برتر معلمان , تجارب برتر تربيتي , تجربیات برتر آموزشی , مقاله در مورد تجارب برتر تربیتی , نمونه تجربیات برتر ارزشیابی , تجربیات برتر معلمان ابتدایی

توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004

مراحل خرید فایل دانلودی
اگر محصول را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

*

13 + = 22

− 1 = 1