تجارب برتر تربیتی | کاملترین نمونه های رایگان سالتحصیلی ۹۹-۹۸
تجارب برتر تربیتی کاملترین نمونه های سالتحصیلی ۹۹-۹۸ در واقع بهترین نمونه ای از تدوین تجارب برتر تربیتی می باشد.
برای دانلود کاملترین نمونه های تجربیات برتر کلیک کنید
بر طبق خیر های رسیده از آموزش و پرورش این پاسخ باید هر چه سریعتر به پرسش رئیس جمهور داده شود.
در صورت بروز هر گونه مشکلی می توانید با ما تماس بگیرید.
تأدیب امری قابل توجه در نظمبخشی به کلاس است. تفاوت بین کسب نتایج موثر و غیر موثر به چگونگی تأدیب بستگی دارد. معلمان هنگامی که دانشآموزان را به طور انفرادی یا شخصی تأدیب میکنند، به نتایج کارسازتری میرسند. طبق گفتۀ لاسلی (۱۹۸۱، ص ۹) «آگاهسازیهای انفرادی فقط برای آن دسته از دانشآموزانی که از خود رفتار سوء بروز میدهند، پیشنهاد میشود. برای دانشآموزان مشکل است که دستورات مستقیم و شخصی را نادیده بگیرند. اظهار اینکه «دیوید، کتاب کتابخانهات را کنار بگذار و شروع کن به حل تمرینات ریاضی صفحۀ ده» یا صدور فرمان «بکی، نامهپرانی بسه، تکالیفت را آماده کن که به خانه ببری» روشن میکندکه چه کسی مخاطب معلم است و معلم توقع انجام چه کاری را از «دیوید» و «بکی» دارد. دستورات کلی و عمومی مانند «همه مشغول باشند»، ممکن است این فرصت را به «دیوید» بدهد که به خواندن کتاب کتابخانهاش ادامه دهد و «بکی» به نامهپرانیاش، و در عین حال اینطور تصور شود که واقعاً هر دو حرف معلم گوش کردهاند.
برای دانلود کاملترین نمونه های تجربیات برتر کلیک کنید
تجارب برتر تربیتی
دومين مشكل افراد مبتلا به خستگي از كار اين است كه گرفتار فرسودگي هيجاني هستند، افسردگي، درماندگي و نيز احساس به دام افتادن در كار و شغل خود، بخشي از مشكلات هيجاني اين افراد است(ساعتچی، ۱۳۹۰). مديري كه تحت فشار و استرس دايم است، گرفته، عبوس و كج خلق مي شود. طوري كه بعد از مدتي زيردستانش مي كوشند تا تماس خود را با او به حداقل برسانند و گاه از ترس عصبانيت و پرخاشگري هاي مدير حتي از دادن گزارش و اطلاعات مهم نيز خودداري مي كنند(سعادت، ۱۳۹۰).
سومين مشكل افرادي كه گرفتار خستگي شغلي هستند اين است كه غالباً گرفتار فرسودگي نگرشي هستند. اين افرد نسبت به ديگران بدگمان مي شوند، اين تمايل در آنان ايجاد مي شود كه با ديگران بيشتر مانند يك شي رفتار كنند تا به عنوان يك انسان و ضمناً نسبت به آنان نيز نگرشي منفي پيدا مي كنند. خلاصه اي از اجزاي مهم نشانه هاي فرسودگي شغلي آورده شده – منفي پيدا مي كنند . در از اجزاي مهم نشانه هاي فرسودگي شغلي آورده شده است(ساعتچی، ۱۳۹۰).
در تقسيم بندي ديگري نشانه هاي فرسودگي شغلي به گونه اي ديگر به شرح زير طبقه بندي شده است:
شاخص هاي هيجاني: بي علاقه شدن نسبت به شغل خود، افسردگي، احساس به دام افتادن در شغل، احساس درماندگي و ناتواني، احساس مورد تأييد و تشويق قرار نگرفتن، احساس جدايي از ديگران و بيگانگي، احساس بي تفاوتي، ملامت و بيزاري و از دست دادن همدلي نسبت به ديگران.
شاخص هاي نگرشي: بدبيني نسبت به ديگران، بي اعتمادي نسبت به مديريت محل كار خود، گله مند شدن از ديگران، بدگماني نسبت به درستي و نيكويي انسان.
شاخص هاي رفتاری: انجام دادن وظايف شغلي، محدود شدن فعاليت هاي اجتماعي و تفريحي، افزايش مشكلات، درگيري ها با مرئوسان، رؤسا، همكاران، همسر و فرزندان.
شاخصهاي روان- تني: احساس خستگي، ابتلا به دردهاي عضلاني، انواع سر دردها وبي نظمي در عادات ماهانه، تغيير در عادات مربوط به خوابيدن(كم خوابي )، ابتلا به اختلال گوارش و سرماخوردگي.
شاخصهاي سازماني: كاهش رسيدگي به خواسته هاي ارباب رجوع، مشتري يا مصرف كنندگان و خدمات سازماني، تنزل ابعاد اخلاقي و معنوي كاركنان، افزايش تعداد موارد خلافكاري، دزدي، غيبت از كار، ترك شغل و سوا نح و حوادث در كار(ساعتچی، ۱۳۹۰).
امروزه شيوههاي متفاوتي براي كاهش استرس و همچنين مهار فرسودگي شغلي وجود دارد. از مهمترين اين شيوهها ميتوان به راههاي مقابله فردي و سازماني اشاره نمود :
الف) راه هاي مقابله فردي با فرسودگي شغلي:
در صورت امكان شرايط فيزيكي يا رواني كار خود را تغيير دهيد و چنانچه قادر به ايجاد چنين تغيیراتي نيستيد، بعضي از رفتارهاي خود را تغيير دهيد و براي مثال مسئوليتي را كه از عهده انجام دادن آن برنمي آييد، قبول نكنيد.
١- از برنامههاي متنوع براي بهبود وضعيت بدني خود استفاده كنيد. براي مثال اوقات خاصي از شبانهروز را به ورزش كردن اختصاص دهيد و همراه آن از برنامههاي غذايي مناسب استفاده كنيد.
٢- اگر روشهاي بهتر و اثربخش انجام دادن كارها را بياموزيد، در وقت و نيروي مصرفي شما صرفهجويي مي شود. به ياد داشته باشيد كه هميشه روش بهتري براي انجام هر وظيفه خود داريد كه شما هنوز آن را نشناختهايد(ساعتچي،۱۳۹۰).
٣- برقراري روابط اجتماعي نزديك با همكاران، همقطاران و كساني كه مورد اعتماد هستند، درد شما را
مي فهمند و از شما حمايت و پشتيباني مي كنند. استفاده بهتر از وقت، تغيير برنامه روزانه و ايجاد تنوع در كار، پيدا كردن سرگرمي، مرخصي و استراحت، مراجعه به روانشناس، اهميت دادن كمتر به ماديات و اهميت دادن بيشتر به معنويات و تغيير شغل(به عنوان آخرين راه چاره) از جمله ديگر اقداماتي هستند كه فرد مي تواند در تخفيف يا رفع استرس از آن ها استفاده كند(سعادت، ۱۳۹۰).
به طور کلی، تأدیب خصوصی در حین کلاسی غیر مشهود صورت میگیرد و تقریبا غیرقابل استماع برای دانشآموزان دیگر بجز خود دانشآموز خطاکار و یا حداقل برای گروه کوچکی از دانشآموزان مجاور وی غیرقابل استماع است. به این ترتیب، تنها معلم و دانشآموز خطاکار در آن دخالت دارند. به همین دلیل، نه معلم و نه دانشآموز تحت چنان فشار شدیدی قرار نمیگیرند که با عدم عقبنشینی، مجبور به موضعگیری در مقابل هم شوند. اینطوری حفظ آبرو میکنند (لاسلی، ۱۹۸۱) تأدیب شخصی از این ضربالمثل سرچشمه میگیرد که «در جمع تشویق کنید (احتمالاً به استثنای بعضی از دانشآموزان دوره متوسطه) و در تنهایی تنبیه.»
برنامه مداخله جویانه در تجارب برتر تربیتی
شریگلی (۱۹۸۵، صص۲۷-۲۶) چهار مهارت مداخلهگرایانه را برای معلمان جهت واکنش خصوصی نسبت به دانشآموزان اخلالگر در ارتباط با تفهیم اینکه رفتارشان غیرقابل قبول است، ارائه میدهد. این مهارتها به ترتیب اجرا عبارتند از: «چشمپوشی برنامهریزی شده» را _فقط به شکل کوتاه مدت_ برای تخلفات جزئی برگزینند. تغییر حالات چهره و اشارات غیر شنیداری، مانند قرار دادن انگشت اشاره روی لبها، در اخطار دادن به دانشآموز خطاکار کمک میکند. قدم بعدی، کنترل از نزدیک یا نزدیک دانشآموز خلافکار ایستادن، است. سرانجام، کنترل و برخورد حرفه ای و پنهان از دید سایر دانشآموزان با رعایت سن و جنس آنان، کمترین تردیدی برای دانشآموزان خطاکار باقی نمیگذارد که شما از رفتار وی ناراضی هستید.
اگر در نظر دارید رفتار سوء دانشآموز را اصلاح کنید، آن را به نحوی مؤثر انجام دهید. از تأدیب انفرادی و خصوصی استفاده کنید.
دانشآموزان مشکل آفرین در تجارب برتر تربیتی
برای کاربرد مؤثر اصول یادگیری شرطی کنشگر باید از چهار پیامد قابل دسترسی که از سوی معلم تدارک دیده شده است، آگاه بود. این چهار پیامد عبارتند از: تقویت مثبت، تقویت منفی، اخراج از کلاس و تنبیه.
دانشآموزان مسأله ساز خود را با دانشآموزان یکی از همکاران خود جابهجا کنید؛ کسی که به دانشآموزانی در سطح متفاوت از کلاس شما درس میدهد. او کودک مشکلآفرین شما را میپذیرد، شما نیز دانشآموز مسألهساز او را میپذیرید. «جان» دانشآموز مشکلآفرین کلاس ششمی شما میتواند موقتاً به کلاس دوم خانم «لوگان» فرستاده شود. او میداند که این مهمان براساس یک توافق برای اخراج از کلاس نزد او فرستاده شده است. خانم «لوگان» میداند که این دانشآموز باید مشغول تکالیف خود شود و حق هیاهو و ابراز ناراحتی را هم ندارد.
تجارب برتر تربیتی در تجارب برتر تربیتی
تجارب برتر تربیتی به همان میزان که بیشتر حالت آموزشی دارد، از حالت تنبیهی کمتری نسبت به زمانی که دانشآموز را در سالن نگه داریم و یا به دفتر مدرسه بفرستیم، برخوردار است. این شیوه، «جان» را از محیطی که حداقل در زمان حاضر، در آن با مشکل مواجه است، دور میسازد. رفتن «جان» به کلاس خانم «لوگان» بهطور موقتی او را از دوستان، همسالان و شنوندگان دور میسازد. در عوض خانم «لوگان» میتواند گاهی یکی از شاگردان کلاس دوم را به کلاس ششم شما بفرستد.
توجه داشته باشید که هدف از این معاوضه دانشآموز با همکار، ایجاد تشویش برای کودک یا تنبیه او نیست. تنبیه پیامدی کاملاً مجزا در یادگیری عملی است. هدف صرفاً قرار دادن کودک در محیطی متفاوت است؛ جایی که او میتواند دوباره به انجام وظیفهاش مشغول شود. انتقال دانشآموز از کلاسی به کلاس دیگر، باید بیسروصدا و بدون هیاهو و نیز حتیالامکان با ملایمت و آرامش صورت بگیرد. کارهایی از قبیل تهدید با تکان دادن انگشت، زخم زبان زدن ودانشآموز کلاس ششمی را «بچه کلاس دومی» خطاب کردن و غیره به هیچ وجه نباید انجام شود.
دانلود فایل تجارب برتر تربیتی
برای روبهرو شدن با امور غیرمترقبه و فوقالعادۀ کلاس درس یا مدرسه (مثل امور مربوط به سلامتی، نظم و غیره) که در زندگی هر معلمی ممکن است اتفاق بیفتد، برنامهریزی کنید. لازم به ذکر نیست که زمان برنامهریزی نباید هنگام وقوع آن امر باشد، بلکه باید قبلاً صورت بگیرد.
به طور مثال، ممکن است لازم شود معلم، بچهای را که ناگهان بیمار شده یا سانحهای برایش رخ داده، به بیمارستان ببرد. در این صورت، با بقیۀ کلاس چه باید بکند؟ اینکه فقط به آنها بگوید به کار خود ادامه دهند، نمیتواند بهترین پاسخ به این سوال باشد.
معلم میتواند قبل از وقوع چنین حادثهای یادداشتی تدارک ببیند تا به معلم همکارش داده شود و در آن ذکر شده باشد «خواهشمندم تا وقتی که من به مورد اضطراری رسیدگی میکنم، مراقب کلاس من باشید.» توضیح بیش از این لازم نیست، یادداشت به سهولت و سرعت، عمل خواهد کرد.
برای دانلود کاملترین نمونه های تجربیات برتر کلیک کنید
برچسب :
دانلود رایگان تجارب برتر تربیتی , دانلود تجارب برتر تربیتی , مقاله در مورد تجارب برتر تربیتی , تجارب برتر پرورشی , تجربیات برتر تدریس , نمونه های تجارب برتر تربیتی , تجربیات برتر معلمان , تجربیات برتر آموزشی
توجه : ما در رابطه با بدون نقص بودن و خالی از اشکال بودن فایل هایمان هیچ ادعایی نداریم. در برخی از موارد بیشتر سعی شده است الگویی به شما معرفی شود که کار شما را در تکمیل و تدوین فایل راحت نماید. بنا بر این برای کسب امتیاز کامل و مورد قبول واقع شدن نیاز است که حتما خودتان هم بر روی فایل دریافتی وقت بگذارید تا آنچه را که مد نظر تان هست به صورت دقیق ارائه دهید. تنها ادعای ما این است که در صورت عدم رضایت شما از فایل دریافتی ، قطعا و بلا شک هزینه شما کامل برگشت داده می شود. شماره تماس پشتیبانی 09307431004
دیدگاهی بنویسید